advertise

و این دلائلی دارد که در زیر به آنها میپردازیم:
اولین و مهم ترین دلیل ، امکان ارائه آن در محاکم و ادارات زیر مجموعه دولتی است که با وجود سند رسمی دیگر هیچ سازمان یا شخصی نمیتواند در هیچ موضوعی مدعی مالکیت یا تصرف خود در ملک شما شود.
در برابر سند رسمی تنها و تنها ادعای جعل شنیده میشود و بار اثبات آن هم بر عهده ی مدعی جعل است.

بر اساس قانون:

هر گونه نوشته ای که در مقام دعوی و دفاع ، قابلیت استفاده و استناد را داشته باشد ، نوعی سند محسوب می شود که به لحاظ حقوقی ، می توان اسناد را به دو نوع کلی اسناد عادی و اسناد رسمی ، تقسیم بندی نمود که درجه و میزان اعتبار اسناد رسمی ، نسبت به اسناد عادی ، بالاتر می باشد . به همین دلیل ، گاهی ، افرادی که برای اموال و دارایی های خود ، صرفا اسناد عادی در اختیار دارند که به صورت دستی تنظیم شده و به ثبت رسمی نرسیده است ، قصد دارند با انجام مراحل قانونی ، اقدام به دریافت سند رسمی نمایند تا از مزایای آن ، بهره مند شوند . لذا پرداختن به این مطلب که در چه شرایطی می توان سند عادی را به رسمی تبدیل نمود ، الزامی به نظر می رسد .

در شرایطی:

که سند تنظیم شده میان اشخاص ، با مراجعه به نهادهای ذی صلاح و طبق قانون ، تنظیم نشده باشد ، می توان صرفا اعتبار سند عادی برای آن قایل شد . معمولا ، اسناد عادی ، میان خود طرفین ، به صورت دستی ، بر روی برگه های سفید ، تنظیم می شوند ؛ لکن برخی از اسناد دیگر نیز که با مراجعه به برخی نهادها تنظیم می شوند نیز ، اعتبار سند عادی دارند ؛ همچون مبایعه نامه املاک که در بنگاه های ملکی تنظیم شده است .

در هر حال ،

 از آن جهت که توان اجرایی و اثباتی اسناد رسمی ، نسبت به اسناد عادی بالاتر بوده و در صورتی که اختلافاتی میان افراد ایجاد شود ، اسناد رسمی ، به نحو بهتری می توانند حقوق قانونی دارنده را تامین و تضمین نمایند ، بسیاری از افراد ، به دنبال آن هستند که سند عادی خود را به سند رسمی ، تبدیل نمایند . به همین دلیل ، این سوال مطرح می شود که چه زمانی سند عادی تبدیل به سند رسمی می شود ؟

در پاسخ به این سوال 

باید گفت که اصولا ، اسناد عادی را زمانی می توان به اسناد رسمی تبدیل نمود که متقاضی ، به نهادهای ذی صلاح ، مراجعه نموده و درخواست نماید که بر اساس قانون ، آن سند را به ثبت رسانند تا سند دستی ، به سند ثبتی ، تبدیل گردد . هر چند که تبدیل سند عادی به رسمی ، معمولا از طریق مراجعه به دفاتر اسناد رسمی انجام می گیرد ، لکن تحت شرایط خاصی ، ممکن است که مرجع دیگری نیز ، صلاحیت تبدیل سند عادی به رسمی را داشته باشد .

به عنوان نمونه

در حال حاضر ، دریافت سند مالکیت خودرو ، به صورتی است که طرفین ، می توانند به مراکز تعویض پلاک ، به عنوان مراجع صلاحیت دار ، مراجعه نموده ، برگ سبز خودرو را دریافت کنند . برگ سبز خودرو ، طبق قانون ، یک سند رسمی محسوب می شود ؛ لذا به این طریق ، می توان به جای سند عادی ( یعنی قولنامه ماشین ) ، سند رسمی ( یعنی برگ سبز ) ، دریافت نمود

کاربرد سند رسمی چیست؟

به عنوان سند مالکیت برای یک ملک یا املاک عمل می کند. سند خانه حاوی اطلاعات مهمی درباره ملک است، مانند مکان، اندازه، مرزها و مالک یا مالک های ثبت شده.

چه چیزی درباره قوانین ملکی ممکن است تغییر کند؟

شایان ذکر است که مقررات و رویه های خاص مربوط به اسناد خانه ممکن است در طول زمان متفاوت باشد و می تواند تابع قوانین و مقررات محلی باشد. بنابراین، توصیه می شود برای دریافت دقیق ترین و به روزترین اطلاعات در مورد اسناد منزل در ایران با یک متخصص حقوقی یا مقامات محلی مشورت کنید.

تنظیم سند رسمی بر اساس قانون

سه شرط مهم دارد . یکی از مهم ترین شرایط تبدیل سند عادی به رسمی ، آن است که اولا ، آن سند ، با دخالت مامور رسمی ، تنظیم شده باشد . مامور رسمی ، به شخصی گفته می شود که یک رابطه استخدامی و قراردادی با دولت دارد و وظیفه قانونی وی ، تنظیم سند رسمی می باشد ؛ مثل سردفتران اسناد رسمی . دومین نکته مهم در خصوص شرایط تبدیل سند عادی به رسمی ، آن است که مامور مذکور ، در حیطه صلاحیت خود ، اقدام به تنظیم سند رسمی نموده باشد ؛ به این معنا که سردفتران اسناد رسمی ، صرفا صلاحیت صدور سند رسمی برای املاک را داشته و نمی توانند به عنوان نمونه ، سند ازدواج صادر نمایند ؛ لذا اعتبار سند ، منوط به تنظیم آن در حدود صلاحیت های قانونی است . سومین مسئله در خصوص شرایط تبدیل سند عادی به رسمی ، این است که حین تنظیم این سند ، می بایست مقررات قانونی ، رعایت شود ؛ در غیر این صورت ، سند رسمی صادره ، اعتباری نخواهد داشت . از جمله ، امضای سند رسمی ، که جزء شرایط صحت صدور سند می باشد .

معمولا ، تنظیم و تبدیل سند عادی به رسمی ، در مواردی مصداق پیدا می کند که

دو فرد ، با توافق همدیگر ، یک قولنامه تنظیم و مفاد توافقات خود را بر روی یک برگه یا فرم مبایعه نامه درج و شهود نیز ، ذیل آن را امضا نموده اند . تنظیم این سند ، حتی در بنگاه ، باز هم نوعی سند عادی محسوب می شود که نیازمند ثبت در مراجع قانونی است . لذا سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، آن است که مراحل تبدیل سند دستی به ثبتی چیست و نحوه انجام آن چگونه است ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اگر ملک، دارای سند رسمی بوده و طرفین معامله ، اخیرا اقدام به تنظیم دستی سند ملکی نموده و یا اینکه با مراجعه به بنگاه های ملکی ، یک مبایعه نامه ملک تنظیم نموده اند ، می توانند با فراهم کردن مدارک لازم ، از یکی از دفاتر اسناد رسمی ، وقت گرفته و در تاریخ مشخص شده ، به آن محضر مراجعه و درخواست ثبت سند رسمی برای ملک را ارائه نمایند . مرحله بعدی تبدیل سند دستی به ثبتی ، به این صورت است که دفترخانه ، می بایست از سازمان ثبت و همچنین ، سازمان امور مالیاتی ، استعلام های مربوطه را انجام دهد که در حال حاضر ، با توجه به الکترونیکی شدن این فرایندها ، انجام آن ، در زمان کوتاه تری صورت می گیرد . در این مرحله ، پس از دریافت مفاصاحساب دارایی و پاسخ استعلام ثبت ، دفترخانه اسناد رسمی ، سند ثبتی ملک را تنظیم نموده و به خریدار و فروشنده ، اعلام می دارد تا در صورت قبول مفاد سند ، اقدام به امضای آن نموده و سپس ، هزینه های قانونی را پرداخت نمایند . پس از گذشت مدتی ، سند مالکیت تک برگ ، تنظیم و به آدرس خریدار ، ارسال خواهد شد . لیکن، در صورتی که ملک فاقد سند رسمی، در اراضی دولتی و ملی واقع شده باشد، مطابق بند ک تبصره ۱۱ ماده واحد قانون بودجه مصوب سال هزار و چهار صد و یک، افرادی که قبل از سال ۱۳۹۴ املاک دولتی و ملی دارای بنا را در تصرف داشته، این امکان را دارند تا از طریق مراجعه به سازمان ملی زمین و مسکن، برای تبدیل سند عادی به رسمی خود اقدام نمایند. اما گاهی ، ملک، دارای سند رسمی نبوده و در حال حاضر ، مالک ، قصد دارد برای دریافت سند رسمی یا ثبتی ، اقدام نماید . لذا در این قسمت ، قصد داریم نحوه و مراحل تبدیل سند عادی به رسمی برای املاک فاقد سند را نیز ، شرح دهیم . بر اساس ماده ۱۴۷ قانون ثبت و قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی ، این امر ، مورد اشاره قرار گرفته است . بر اساس این قانون ، در راستای صدور سند رسمی برای ساختمان های ایجاد شده روی زمین های با سابقه ثبت و یا صدور سند مالکیت برای زمین های کشاورزی و باغاتی که بنا به دلایلی ، همچون فوت مالک یا عدم دسترسی به وی ، امکان صدور سند وجود نداشته ، هیاتی به نام هیات حل اختلاف ثبتی تشکیل می شود . البته ، اراضی و املاکی که سابقه ثبتی نداشته باشند ، یا املاک فاقد بنا اعم از محصور یا غیر محصور ، اراضی و املاکی که مالک آنها در قید حیات بوده و امکان دسترسی به وی برای تنظیم سند رسمی وجود دارد ، نمی توانند از روش ذیل ، برای تبدیل سند دستی به سند ثبتی ، استفاده کنند . نحوه و مراحل گرفتن سند ثبتی برای املاک فاقد سند ، به این صورت است که متقاضی ، ابتدا باید به سایت ثبت ملک به نشانی اینترنتی sabtemelk.ir وارد شده و سپس ، مطابق تصویر زیر ، بر روی گزینه درخواست پذیرش جدید کلیک کند .

وکلای خوب در اصفهان
لیلا راکی

لیلا راکی

وکیل بسیار باتجربه بالا و درصد موفقیت در زمینه پرونده های حقوقی ،کیفری،ملکی ،خانواده باعث شده است تا ایشان به عنوان وکلای خوب در اصفهان شناخته شوند.
سابقه وکالتی درخشان،میزان رضایتمندی حداکثری و تخصص مرتبط با پرونده ،دانش فراوان و شناخت رویه دادگاه ها،از ویژگی های خانم لیلا راکی می باشد.
در نظرسنجی مراجعه کننده گان و مشاوره های تخصصی ،وکالت حرفه ای و کسب نتیجه مطلوب میزان بالاترین رضایتمندی مربوط به ایشان بوده و به دلیل دانش بروز حقوقی وتحلیل صحیح پرونده و تسلط برقوانین و تلاش برای حقوق موکل ،اولین انتخاب موکلین به عنوان بهترین وکلای خانم در اصفهان محسوب می گردد.
چندین سال همکاری بعنوان وکیل بانک مهر اقتصاد سابق(سپه)
عضو موسسه و ریئس هیئت مدیره موسسه حقوقی قلم وقانون پارتاک

اصغر یزدانی

اصغر یزدانی

وکیل با سواد بالا ،بسیار باتجربه ،با انگیزه و فداکار در راه عدالت ،توانمند و سازمان یافته در سخنرانی های عمومی ،ارائه سابقه اثبات شده از دستیابی به نتایج مطلوب برای موکلان ، توانمند در راه آماده سازی موکل برای محاکمه ،بررسی اسناد و ارائه موثر پرونده ها در دادگاه ،یک رهبر قوی تحت فشار،بسیار خوب کار می کند و پیچیدگی های سیستم حقوقی را به درستی درک می کند.

وکیل باتجربه بالا و درصد موفقیت در زمینه پرونده های حقوقی ،کیفری ،ملکی ،شهرداری،ثبتی ، خانواده باعث شده است تا ایشان به عنوان وکلای بسیار خوب در اصفهان شناخته شوند.سابقه وکالتی درخشان ،میزان رضایتمندی حداکثری و تخصص مرتبط با پرونده ،دانش فراوان و شناخت رویه دادگاه ها ،از ویژگی های وکیل اصغر یزدانی می باشد.

در نظرسنجی های مراجعه کننده گان و موکلین ،مشاوره های تخصصی ،وکالت حرفه ای ،و کسب نتیجه مطلوب میزان بالاترین رضایتمندی مربوط به ایشان بوده و به دلیل دانش بروز حقوقی وتحلیل صحیح پرونده و تسلط برقوانین و تلاش برای حقوق موکل ،اولین انتخاب موکلین به عنوان بهترین وکیل در اصفهان محسوب گردد.

اشاره به برخی از تخصص های دعاوی حقوقی و ملکی ،تغییر کاربری اراضی کشاورزی ،شهرداری ،دعاوی کیفری ،دعاوی خانواده ،تصادفات ،دیه ،تجاری ،ایشان را از متبحرترین وکلای اصفهان محسوب کرده است.

از جمله سوابق ایشان می توان به همکاری بعنوان وکیل با سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ،سازمان عمران و مسکن اصفهان ،مشاوره و همکاری با بانک صادرات اصفهان و همچنین مدیرعامل موسسه حقوقی قلم وقانون پارتاک اصفهان اشاره نمود.

رضا یزدانی

رضا یزدانی

وکیل باسواد و با تجربه و بادرصد موفقیت در زمینه پرونده های حقوقی ،کیفری،ملکی ،شهرداری ،خانواده باعث شده است تا ایشان به عنوان وکلای خوب در اصفهان شناخته شوند.سابقه وکالتی درخشان ،میزان رضایتمندی حداکثری و تخصص مرتبط با پرونده ،دانش فراوان و شناخت رویه دادگاه ها ،از ویژگی های وکیل رضا یزدانی می باشد.

از بارزترین خصوصیات یک وکیل خوب و کارآمد خوش رویی و خوش اخلاقی ایشان و دلسوز بودن و صرف وقت زیاد جهت مشاوره با مراجعین و موکلین می باشد.

در نظرسنجی های مراجعه کننده گان و موکلین ،مشاوره های تخصصی ،وکالت حرفه ای ،و کسب نتیجه مطلوب میزان بالاترین رضایتمندی مربوط به ایشان بوده و به دلیل دانش بروز حقوقی وتحلیل صحیح پرونده و تسلط برقوانین و تلاش برای حقوق موکل،اولین انتخاب موکلین به عنوان بهترین وکیل در اصفهان محسوب گردد.

ایشان از وکلای بسیار خوب در دعاوی خانواده نیز می باشد.
استراتژی حقوقی: بر اساس ارزیابی پرونده ،وکیل خانواده یک استراتژی حقوقی متناسب با اهداف و علایق موکل تدوین می کند. وکیل خانواده فرآیندهای قانونی درگیر ،نتایج بالقوه و مراحل مورد نیاز برای دستیابی به نتایج مطلوب را توضیح می دهد.

مذاکره: در بسیاری از پرونده های خانواده ،مذاکره نقش مهمی ایفا می کند. وکلای خانواده ممکن است با وکیل طرف مقابل مذاکره کنند تا در مورد مسائلی مانند حضانت فرزند ،نفقه و تقسیم اموال به توافق برسند.هدف یافتن راه حل های قابل قبول دو طرفه بدون مراجعه به دادگاه است که می تواند زمان بر و پرهزینه باشد.

از جمله سوابق کاری ایشان همکاری با موسسات و قرض الحسنه های اصفهان ،مشاوره حقوقی با برخی از بانکهای اصفهان ،عضو ارشد موسسه حقوقی قلم وقانون پارتاک اصفهان

علی اسدی

علی اسدی

وکیل با تجربه در حقوق مدنی ،کیفری و تجاری ،مسلط بر تحلیل دقیق قوانین و پیگیری موارد حقوقی با دقت و کارآمدی.

توانایی مذاکره و حل اختالف بین طرفین با رویکرد حرفه ای.دارای مهارتهای برتر ارتباطی و تفکر استراتژیک برای پیروزی در دعاوی قانونی.به دنبال موقعیت شغلی مشاور حقوقی با امکاناتی برای توسعه مهارتها و تجربه های حقوقی.

از جمله سوابق شغلی می توان به مدیر مسئول بخش حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر از دیماه ۸۸ الی شهریورماه ۹۸ ،مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر از سال ۹۴ الی خرداد ۱۴۰۱ ،مشاورحقوقی و وکیل شرکت های تجاری گوناکون در استان اصفهان ،همکاری بعنوان وکیل سازمان عمران ومسکن اصفهان
عضو وموسس،موسسه حقوقی مهربین نقش کهن
عضو موسسه حقوقی قلم وقانون پارتاک اصفهان

محمد ابراهیمی

محمد ابراهیمی

بهترین وکیل آقای خانواده

مسعود فروتن فرانی

مسعود فروتن فرانی

بهترین وکیل آقای خانواده

احمد ملوزه

احمد ملوزه

بهترین وکیل آقای خانواده

علیرضا هاشم زاده

علیرضا هاشم زاده

بهترین وکیل آقای خانواده

داوود ملک پور جرقویه

داوود ملک پور جرقویه

بهترین وکیل آقای خانواده

مهدی حسام

مهدی حسام

بهترین وکیل آقای خانواده

امیرسالار پیمان

امیرسالار پیمان

بهترین وکیل آقای خانواده

اکبر محمدی چمناری

اکبر محمدی چمناری

بهترین وکیل آقای خانواده

محمودرضا شجاعی امینه

محمودرضا شجاعی امینه

بهترین وکیل آ؛قای خانواده

حمیدرضا قاضی

حمیدرضا قاضی

بهترین وکیل آقای خانواده

صالحه مطهری

صالحه مطهری

بهترین وکیل خانم خانواده

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.